Producenci żywności w związku ze światową pandemią COVID-19 mierzą się zarówno z problemami po stronie popytowej jak i podażowej - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Mariusz Dziwulski, ekspert w Departamencie Analiz Ekonomicznych PKO Banku Polskiego.

Problemy po stronie popytowej w dużej mierze dotyczą zmniejszenia zamówień w gastronomii wywołanego czasowym zamknięciem lokali gastronomicznych. Sytuacja ta szczególnie niekorzystna jest dla podmiotów nastawionych na współpracę z sektorem HoReCa - tłumaczy Mariusz Dziwulski, ekspert PKO Banku Polskiego.

- Dodatkowo notuje się pewne problemy w eksporcie żywności wynikające z ograniczeń w branży transportowej oraz spadkiem zamówień zagranicznych. Widoczne jest to szczególnie w przypadku sprzedaży mięsa wołowego do Włoch (największy odbiorca wołowiny z Polski). Spadły również ceny odtłuszczonego mleka w proszku w reakcji na utrudnienia w dostawach na rynek chiński - dodaje.

Ekspert zauważa, że ogólna sytuacja gospodarcza związana z koronawirusem nie sprzyja popytowi na rynku krajowym. - Choć branża spożywcza jest w relatywnie lepszej sytuacji z uwagi na fakt, iż żywność - zaliczana do dóbr podstawowych - charakteryzuje się niższą elastycznością dochodową popytu, to ograniczenie dochodów gospodarstw domowych może wpłynąć negatywnie np. na zakupy produktów premium - ocenia.

- O ile w drugim tygodniu marca przejściowo wzrosła sprzedaż produktów żywnościowych w związku z dokonywaniem zakupów ”na zapas” (głównie dotyczyło to produktów o dłuższym terminie do spożycia), o tyle druga połowa tego miesiąca prawdopodobnie przyniesie już ograniczenie sprzedaży żywności - prognozuje.

Istotnym problemem niektórych firm z branży, szczególnie mniejszych, może być spadek podaży pracy wynikający z odejścia pracowników na zwolnienie lub opiekę nad dzieckiem, a także ograniczenia w przyjeździe pracowników z zagranicy, mogące hamować produkcję. Problem ten, zgodnie z postulatami branży, w dużej mierze pomoże rozwiązać zadeklarowane przez rząd wydłużenie wiz oraz pozwoleń na pracę dla pracowników zagranicznych - tłumaczy ekspert.

Dla firm spożywczych istotnym elementem pakietu osłonowego są rozwiązania sprzyjające utrzymaniu płynności firm, a także zachowaniu zatrudnienia - podsumowuje Mariusz Dziwulski.

Źródło: www.portalspozywczy.pl

Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej 
„POLSUS" 
ul. Ryżowa 90
02-495 Warszawa
tel. +48 22 723 08 06
fax. +48 22 723 00 83
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Modernizacja strony internetowej www.polsus.pl sfinansowana z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego

 

© Wszelkie Prawa Zastrzeżone - 2017
Projekt i wykonanie CFTB.PL

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Wszystko o plokach cookies tutaj